L'assignatura de Mitjans
i Recursos Tecnològics en el Procés d'Ensenyament - Aprenentatge en l'Educació
Primària acaba i se'ns ha demanat una reflexió sobre el que hem anat assolint al llarg de les tasques que he anat realitzant durant tot el
curs d’aquesta assignatura. Els punts que aniré treballant seran els que ens
posà la professora per tal de no deixar-nos cap punt important:
1. Desenvolupament
del meu PLE.
2. Tallers
que he realitzat.
3. Utilitat
cap a l’Educació Primària.
4. Estratègies
metodològiques de l’assignatura.
5. Carpetes
d’aprenentatge i participació.
6. Qüestionari
final.
7. Reflexió
final.
DESENVOLUPAMENT DEL MEU
PLE:
A principi de curs, se’ns
presentà el PLE, que consistí en organitzar i gestionar les fonts d’informació
i planes que usam, per tal de poder accedir-hi amb tan sols un clic, ja que és
molt més fàcil i ràpid.
L’eina que usàrem fou el Symbaloo, una eina que no coneixia
però que he après a usar-la i li he trobat bastanta utilitat, més de la que em
pensava.
Al Symbaloo hi vàrem crear 3 Webmix: acadèmic, personal i d'URS. El meu Symbaloo es podia
considerar que estava bé ja que en un bon principi hi vaig posar moltes coses que hi usava, però
fent una visió retrospectiva de la pantalla, veig que no ha canviat massa
perquè no n’hi he afegit massa més de noves, que han estat de les noves eines que hem après a usar al llarg de tot aquest curs a TIC. Però, si puc dir que ha evolucionat, per poc que sigui.
Aquest és el Symbaloo, més
concretament el meu Webmix acadèmic, on hi podreu observar una mica la seva
evolució:
ABANS
ARA
Alguns del elements que formen part del
meu PLE es poden classificar de tal forma:
§ Cercadors d'informació: Wikipedia.
§ Xarxes socials: Twitter.
§ Pagines de la UIB: Uib digital
§ Eines de creació: Educaplay .
§ Àudios i vídeos: Movie maker .
Amb aquest tipus de recurs, he ampliat
i organitzat tot l’aprenentatge que he adquirit al llarg de tot el curs. Com es
pot comprovar a les dues fotografies, he adquirit nous recursos per poder
aplicar-los, dintre d’una aula de primària. Per aquest motiu, he classificat tots els
meus elements segons la seva funció i els hi he posat un determinant color per a major facilitat.
Pens que un bon mestre s’ha d’anar informant cada dia, ha de tenir ganes d’aprendre i d’ensenyar, per tal d’aconseguir la informació més actual, novadora i interessant . Per això un mestre ha d’estar al dia de les últimes notícies i novetats relacionades amb l’educació i amb altres que es puguin tractar a l’aula, perquè els infants sempre volen saber el què ocorre en el món i per a què serveix alguna cosa.
Si voleu saber més informació del que vaig fer en aquest taller, ho podreu trobar aquí.
Pens que un bon mestre s’ha d’anar informant cada dia, ha de tenir ganes d’aprendre i d’ensenyar, per tal d’aconseguir la informació més actual, novadora i interessant . Per això un mestre ha d’estar al dia de les últimes notícies i novetats relacionades amb l’educació i amb altres que es puguin tractar a l’aula, perquè els infants sempre volen saber el què ocorre en el món i per a què serveix alguna cosa.
Si voleu saber més informació del que vaig fer en aquest taller, ho podreu trobar aquí.
TALLERS QUE HE REALITZAT:
Al llarg dels tallers, he après a fer-ne ús a una sèrie de recursos que abans no coneixia, alguns d’ells, i d’altres que els he après a usar amb major
seguretat, tot això per usar-los i poder-los aplicar a l’aula de primària.
Tots els meus tallers que he
realitzat amb la meva companya Maria Aguilera han estat relacionats amb el Projecte Cuenta cuentos. Per això totes les activitats que hem
anat realitzant són contes infantils.
Les aportacions que he rebut de
cada taller són:
-
Eines de creació
Aquest va ser el primer taller,
que consistí en fer una recerca de pàgines per creació de
materials, com són contes, mapes,
activitats... Jo i la meva companya vàrem
decidir cercar pàgines per crear contes i còmics, encara que ens vàrem centrar
més en els contes ja que era el nostre projecte.
Vàrem trobar moltes pàgines, però
ens decantàrem cap a Storyjumper, eina que serveix per crear contes i Pixton
per crear còmics, degut a que les trobàrem més completes i més senzilles que
les demés que trobàrem i cada una presenta una sèrie de recursos per a fer un determinat material.
Si voleu tenir més informació clicau aquí.
Si voleu tenir més informació clicau aquí.
-
Activitats interactives
Em van sorprendre la gran
varietat de recursos que es poden fer servir per tal de crear un material
interactiu. Vàrem cercar un parell i la que més em va agradar fou Educaplay, degut a que és una eina molt
completa que permet crear tot tipus d’activitats i utilitzar activitats ja creades per altres usuaris. En aquest taller creàrem una sèrie d'activitats, totes elles relacionades
amb el nostre projecte dels contes.
Totes aquestes pàgines i moltes
més són un bon recurs per als professors ja que permeten crear les seves
pròpies activitats amb diverses formes per tal de crear, com són les sopes de
lletres, de relacionar, entre altres. Per tal, es poden usar a qualsevol tipus
de matèria, degut a la seva varietat que se’ns presenta.
Per saber més sobre aquest taller clicau aquí.
-
Materials auditius
En aquesta pràctica creàrem el
nostre àudio, el qual consistí en gravar-nos la veu, ficar-hi música i alguns
efectes especials. Amb aquest taller vàrem aprendre
a enregistrar àudios amb l’aplicació Audacity. Com vaig explicar, aquesta eina
ja la coneixia ja que vaig tenir l’ocasió d’usar-ho fa un temps, però així i
tot he après a usar-ho amb més detall. Trobàrem que era molt fàcil d’usar i que
es podia proposar a les aules de primària ja que és un material interactiu i
que agradaria als infants. Ja que pot ser el mateix professor que creï el
material o el propi alumne el que creï el seu àudio i li mostri a la resta de
la classe.
-
Materials multimèdia interactius
Aquest va ser el taller el que més
temps dedicàrem de tots, ja que s’havia de crear una història, activitats, etc.,
tot per mitjà de la interactivitat a partir del Power Point (PPT). Un programa
que al llarg de la carrera hem usat molt, però no sabíem que es poguessin fer tantes coses i que a la vegada poguessin ser interactives.
Per poder-ho publicar al bloc
vàrem haver d’utilitzar Authorscreen, però hi va haver elements que perderen la seva interactivitat, per això creàrem una carpeta a Dropbox amb tots els àudios, imatges i
presentació.
-
Materials audiovisuals
També, creàrem un vídeo a través
de Movie Maker, relacionat amb els contes, el nostre conte fou Mulan. Una noia xinesa que decideix fer-se passar per un home, pel seu pare, per anar a la guerra que esclatà al seu país.
Encara que fos una feina
senzilla, alhora de fer coincidir l’àudio amb les
imatges fou complicat ja que no en teníem suficients sobre aquest i les vàrem haver de retallar i retocar un poc. Vàrem trobar que hi havia molta
utilitzat per aplicar aquest recurs dintre l’aula de primària, degut a que pot
ser utilitzat tant pels mestres com pels alumnes.
-
Xarxes socials
A classe usàrem la xarxa social
d’Edmodo, una xarxa social que no n’havia sentit parlar, però he pogut comprovar que és molt pràctica i fàcil d’usar. Aquesta xarxa permet que els
mestres estiguin en contacte amb els seus alumnes, a més d’estar en contacte
amb altres classes del mateix centre o, fins i tot, d’altres centres. I una cosa que em cridà l’atenció
és que els pares poden accedir a n’aquesta xarxa social escolar i tenir un
control sobre l’ús que fan els seus fills amb aquesta.
Trob que s’han de llevar els
prejudicis que encara es troben sobre l’ús de les xarxes
socials dels infants ja que sempre s’ha d’anar en cura i així no hi haurà cap
perill.
Si voleu saber més, clicau sobre el taller xarxes socials.
Si voleu saber més, clicau sobre el taller xarxes socials.
-
Tutorials:
Al taller
bones pràctiques i tutorials en 5 minuts tractàrem sobre les revistes digitals
escolars. Durant la recerca per a trobar un exemple escolar sobre aquest ús,
ens va sorprendre com moltes escoles ja feia anys que ho realitzaven, cosa que em pensava que es feia ús ara i no fa ja anys. En quasi
tots els casos que trobàrem hi participaven totes les persones de la comunitat educativa, tant alumnes com professors i
persones del centre.
UTILITAT CAP A L’EDUCACIÓ
PRIMÀRIA:
Així com anava esmentat cada
taller que hem realitzat al llarg del curs, he anat explicant les diferents
utilitats que podrem fer servir per aplicar dintre de les aules de
primària. Tots els materials són fàcils
d’utilitzar, per tant, els poden utilitzar tant els mestres com els alumnes, però sempre fent un bon ús.
Els mestres poden utilitzar aquests materials per a crear activitats a partir d’ells, per ampliar la matèria donada a classe o com a recurs per explicar la temàtica que s’hagi d’impartir dintre l’aula. En canvi, els alumnes poden crear els seus materials i exposar les seves impressions i els seus resultats finals amb la resta de la classe.
De cada vegada més, les TIC tenen un paper molt important dintre l’aula. Per això, els mestres han d’estar ben preparats, informats i saber fer-ne un bo ús. Han de saber usar les TIC amb facilitat i poder ensenyar un bon exemple sobre aquest bon ús per a que els infants puguin aprendre correctament, a més, de poder fer classes més interactives si es tenen uns bons coneixements.
Els mestres poden utilitzar aquests materials per a crear activitats a partir d’ells, per ampliar la matèria donada a classe o com a recurs per explicar la temàtica que s’hagi d’impartir dintre l’aula. En canvi, els alumnes poden crear els seus materials i exposar les seves impressions i els seus resultats finals amb la resta de la classe.
De cada vegada més, les TIC tenen un paper molt important dintre l’aula. Per això, els mestres han d’estar ben preparats, informats i saber fer-ne un bo ús. Han de saber usar les TIC amb facilitat i poder ensenyar un bon exemple sobre aquest bon ús per a que els infants puguin aprendre correctament, a més, de poder fer classes més interactives si es tenen uns bons coneixements.
ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES DE L’ASSIGNATURA:
Aquesta assignatura s’ha dividit
en dues parts, teòrica i pràctica.
Les classes teòriques consistien en una explicació teòrica del blog del contingut, amb uns mapes conceptuals i ja una aproximació del que faríem a les pràctiques.
I les classes pràctiques consistien en posar en comú la pràctica anterior que havíem realitzat i fer una explicació del que tractava la guia didàctica. Tot seguit, es feia una explicació del començament de la nova pràctica. Xerrant amb la resta de companys, trobam que està molt bé posar en comú al davant de tota la classe, per a que es comenti i es pugui aprendre de les possibles millores que encara es poden fer, ja que a lo millor no se’ns havia ocorregut allò exactament. Les explicacions de les pràctiques estaven molt bé, ja que totes venien acompanyades d’exemples i així sempre és molt més senzill d’entendre. Quan acabaven les posades en comú i les explicacions teníem temps per començar la pràctica, però aquest temps era molt limitat i quasi no donava temps de fer res a classe. Una possible millora és augmentar el temps de poder fer les pràctiques a la classe ja que així si es tenen dubtes es poden resoldre amb molta més facilitat que per via correu.
Les classes teòriques consistien en una explicació teòrica del blog del contingut, amb uns mapes conceptuals i ja una aproximació del que faríem a les pràctiques.
I les classes pràctiques consistien en posar en comú la pràctica anterior que havíem realitzat i fer una explicació del que tractava la guia didàctica. Tot seguit, es feia una explicació del començament de la nova pràctica. Xerrant amb la resta de companys, trobam que està molt bé posar en comú al davant de tota la classe, per a que es comenti i es pugui aprendre de les possibles millores que encara es poden fer, ja que a lo millor no se’ns havia ocorregut allò exactament. Les explicacions de les pràctiques estaven molt bé, ja que totes venien acompanyades d’exemples i així sempre és molt més senzill d’entendre. Quan acabaven les posades en comú i les explicacions teníem temps per començar la pràctica, però aquest temps era molt limitat i quasi no donava temps de fer res a classe. Una possible millora és augmentar el temps de poder fer les pràctiques a la classe ja que així si es tenen dubtes es poden resoldre amb molta més facilitat que per via correu.
CARPETES D’APRENENTATGE I
PARTICIPACIÓ
Fer una carpeta d'aprenentatge és molta feina ja que hi ha totes les tasques que s'han realitzat al llarg del curs, amb les reflexions i possibles experiències que farem a les aules.
Al llarg de tot el curs he anat fent diferents seguiments a les carpetes d’aprenentatge dels meus companys, per tal d’aprendre sobre altres usos que han fet i aprendre més sobre els diferents casos que plantejaven sobre els seus projectes.
Durant tot el curs les he anat mirant per veure les seves tasques sobre altres temes que també m'agraven. I també esper que la meva carpeta d’aprenentatge hagi estat d’utilitat per a algú. A més, com que les publicàvem en Twitter, les persones que tenc com a amics la podien veure i seguir, si volien.
Al llarg de tot el curs he anat fent diferents seguiments a les carpetes d’aprenentatge dels meus companys, per tal d’aprendre sobre altres usos que han fet i aprendre més sobre els diferents casos que plantejaven sobre els seus projectes.
Durant tot el curs les he anat mirant per veure les seves tasques sobre altres temes que també m'agraven. I també esper que la meva carpeta d’aprenentatge hagi estat d’utilitat per a algú. A més, com que les publicàvem en Twitter, les persones que tenc com a amics la podien veure i seguir, si volien.
QÜESTIONARI FINAL:
Al començament d’aquesta
assignatura, realitzàrem un qüestionari per valorar el nostre
nivell i també ús de les tecnologies. I ara, l'hem tornat a
fer per valorar l’ús de les eines tecnològiques i els processos de
gestió de la informació, la creació de xarxes personals d’aprenentatge i la
generació de continguts.
Fent una revisió del primer qüestionari amb el final he pogut comprovat tot el que he après i les diferents utilitats que faig ara amb les noves tecnologies, que abans eren pràcticament personals i les he ampliat més.
Fent una revisió del primer qüestionari amb el final he pogut comprovat tot el que he après i les diferents utilitats que faig ara amb les noves tecnologies, que abans eren pràcticament personals i les he ampliat més.
REFLEXIÓ FINAL:
Ha estat una assignatura molt creativa,
de la que he après moltes coses que les posaré en ús d’aquí molt poc ja a les
pràctiques d’una aula de primària. De moment, ja he pogut emprar molts dels
recursos apresos en aquesta assignatura en altres assignatures de la carrera. A
més, estic molt satisfeta del que he après i de tota la feina que he anat
realitzant al llarg de tota l’assignatura.
Pens que tots aquests coneixements que he adquirit els aplicaré, ja que les pràctiques que hem realitzat a l'assignatura m'han semblat molt interessants i m'han agradat molt. Sé que duen molta feina, però pens que són un molt bon recurs ja que els infants poden aprendre a més d'interactuar.
He après a treure el màxim profit de les TIC. I sé que les sabré aplicar i que encara cercaré més eines per a fer altres recursos interactius ja que m’ha sorprès el que és pot fer amb un simple programa com pot ser el PowerPoint. I també, amb l'eina Educaplay pens fer activitats ja que resultaran més interactives.
Esper que els alumes puguin aprendre de forma més interactiva amb aquest ús de les eines que he après i de moltes més que usaré.
Pens que tots aquests coneixements que he adquirit els aplicaré, ja que les pràctiques que hem realitzat a l'assignatura m'han semblat molt interessants i m'han agradat molt. Sé que duen molta feina, però pens que són un molt bon recurs ja que els infants poden aprendre a més d'interactuar.
He après a treure el màxim profit de les TIC. I sé que les sabré aplicar i que encara cercaré més eines per a fer altres recursos interactius ja que m’ha sorprès el que és pot fer amb un simple programa com pot ser el PowerPoint. I també, amb l'eina Educaplay pens fer activitats ja que resultaran més interactives.
Esper que els alumes puguin aprendre de forma més interactiva amb aquest ús de les eines que he après i de moltes més que usaré.
Moltes gràcies per tot!
No hay comentarios:
Publicar un comentario