viernes, 7 de febrero de 2014

DARRERES REFLEXIONS DE LA CARPETA D'APRENENTATGE

Benvinguts a la darrera publicació de les reflexions de la Carpeta d'Aprenentatge de l'Assignatura de TIC d’aquest curs. A la passada entrada, vaig realitzar  unes reflexions, però en realitzaré unes altres a partir d'aquella informació donada i de l'ús que he realitzat d'aquestes també. 


Les TIC són un recurs que s'usa de cada vegada més a tots els àmbits. A les aules cada dia estan més presents ja que els infants han nascut amb aquestes. Els infants estan envoltats de noves tecnologies i a vegades les saben usar més que moltes persones adultes, un cas és el de la meva filla de cosina que sap usar millor un mòbil que la meva pròpia mare. I molts altres exemples també els podem veure al mateix àmbit escolar, com alguns casos s'han donat a les aules de les escoles o de la universitat.

Sé que les noves tecnologies són molt beneficioses, però tampoc pens que s'hagin d'abandonar alguns aspectes que consideram més tradicionals, com pot ésser un simple bolígraf i un paper. Trob que s’han d’usar en cura i sempre realitzant un bon ús.

Al llarg d’aquesta assignatura he après que les noves tecnologies tenen molt de potencial i que s’han de saber usar per a aconseguir un bons resultats, sempre tenint en compte els objectius que es pretenen assolir i els continguts que s’han de treballar, segons el cicle educatiu al qual es trobin els alumnes. A més, hem pogut aprendre moltes eines i recursos que abans no coneixíem.

He pogut aprendre a usar eines que desconeixia el seu ús o que pensava que tenien un ús limitat i no era així, amb aquestes és podien fer moltíssimes més coses que un simple document, el podíem convertir en interactiu.

Aquesta assignatura m’ha agradat molt per les pràctiques que hem realitzat al llarg de les sessions pràctiques de l’assignatura, que com sabeu per la reflexió passada està composta per una part pràctica i per una altra de teòrica.

A les teòriques a més, hi hem fet exposicions reals i també on-line de situacions interactives i novadores que desconeixíem i de les quals hem pogut aprendre molt, a partir de les experiències realitzades en escoles d’Educació Primària que abans pensàvem que no s’usaven.

I de les sessions pràctiques, he après la gran majoria de tots els meus coneixements d'aquesta assignatura ja que han estat les pràctiques el que realment m'han importat i el que usaré a les aules, en un futur molt proper ja que en un menys d'un mes començaré les pràctiques a una escola. Esper ensenyar tots els meus coneixements d'aquesta i de les altres assignatures que he anat cursant, a part de tots els coneixements extres que m'aportaran els nous mestres.

Les eines que he anat usant al llarg de tota l’assignatura, han estat la de Symbaloo, Educaplay, Audacity, Movie Maker, Edmodo i algunes altres eines que hem hagut d'usar, com Dropbox, Twitter,... A les entrades de cada una de les tasques a les quals les usàvem, especificava que en tenia coneixements o no d'aquella eina. Puc dir que de la majoria no en tenia coneixements, però de Movie Maker i Audacity sí, ja que per a l'àmbit personal les havia usades.

Les eines que he usat més i que m'han cridat l'atenció han estat les d'Educaplay, les de Movie Maker i les d'Audacity. L'eina Educaplay la he realitzada per a fer activitats amb un infant, al qual li ajudo amb les seves tasques de l'escola i ha pogut aprendre alhora que es divertia més que amb un simple foli. L'eina Movie Maker la he usada per a realitzar treballs sobre altres assignatures a les quals els hi posava la veu amb l'altra eina, Audacity.

L'ús que he realitzat de les altres eines no ha estat el mateix, ja que no les he usades tant com aquestes tres anteriors. L'eina Symbaloo la he usada també ja que amb un sol clic he pogut accedir amb molta més senzillesa. Ara la d'Edmodo no la he usada, ja que faig ús d'altres xarxes socials. 

Les xarxes social que ús són el Facebook i el Whatsapp, mentre que el Twitter no és massa del meu agrad, eina que m'he hagut de crear per aquesta assignatura per poder penjar els enllaços de les nostres entrades. Està bé poder tenir a tota la classe en un grup amb el qual hi pots participar i penjar les teves tasques. Però pens que Twitter no era el millor canal per realitzar el debat sobre el que pensàvem de les xarxes socials ja que l'espai era limitat i a vegades no acabaves de dir tot el que pensaves, a manco així era el meu cas i d'algun altre company.

Pens que la publicació de les nostres entrades via Twitter ens ha donat facilitats alhora de tenir més informació sobre altres pràctiques que realitzaven els nostres companys de la nostra classe i, fins i tot, de l'altra classe del grup 3, ja que així amb el seguiment d'aquestes haurem pogut aprendre altres coses o tenir en compte per a les altres tasques les seves propostes. 

Trob que les noves tecnologies, com he esmentat abans, són molt presents en els nostres dies ja que pareix que no sabem viure fora elles, per tant són una tecnologia transparent. Sempre hem de tenir cura de l'ús que en feim i sobretot hem d'anar alerta amb els més fràgils, els infants. Els hi hem d'explicar exactament quin ha de ser el seu ús i a part, nosaltres ens hem de convertir en un bon exemple d'aquestes.

És molt important que les noves tecnologies estiguin presents a les aules, tot per a que els infants puguin aprendre correctament el seu funcionament, a més d'aprendre de forma molt més interactiva. A part, els infants també poden realitzar aquestes pràctiques que hem fet ja que són molt interactives i podrien aprendre de manera divertida. No s'han d'usar només les formes tradicionals, sinó que les hem de compaginar amb les més modernes, sempre i quan les poguem usar pels recursos que puguin presentar les aules i els infants.

Cal dir que les TIC han d'estar ben presents a les aules, perquè a part de que siguin més divertides, poden ser beneficioses per a tots. Es poden realitzar aquestes i moltes més pràctiques, sempre i quan es tenguin presents els coneixements que tenen els alumnes i dels beneficis que es poden aconseguir amb aquests usos. 

Amb el qüestionari final que férem, vaig poder comprovar que els meus usos que abans eren tan sols de l'àmbit personal s'havien aixemplat, degut a que les usava ja més de forma professional. Per exemple el Twitter no l'havia usat mai, fins que vaig començar aquesta assignatura i ara de tant en tant em fic i mir les publicacions que fan els meus companys de la classe ja que no l'ús molt més que per això. O un altre exemple és que he usat algunes de les eines pels meus interessos personals. 

Per concloure, pens que tots hem de tenir coneixements sobre les TIC i saber usar-les amb cura. No ens hem d'obsessionar tampoc, però sí saber com funcionen i usar-les a qualsevol àmbit. Si no es tenen els suficients coneixements, existeixen cursos amb els quals es poden aprendre dels usos més bàsics als més professionals. Les retallades que hi ha a l'Educació han fet molt de mal tant als centres, com a totes les persones que hi estan implicades en ella. Però, hem de demostrar que els docents som persones que estimam la nostra professió i que volem aconseguir que els infants puguin viure en una societat i aconseguir millores en els seus coneixements, encara que aquestes retallades hi siguin presents. S'han de considerar els infants com un regal i als quals se'ls hi ha d'ensenyar sempre el millor exemple.



Esper que aquestes noves conclusions hagin estat del vostre agrad i us hagin servit per a comprovar els coneixements que he anat adquirint i de les utilitats que he fet de les Noves tecnologies, tant a l'àmbit personal com a l'àmbit professional.

Moltes gràcies!

No hay comentarios:

Publicar un comentario